Bibliotheek Steenwijk in het zonnetje.

Ruim een jaar geleden viel het oog van onze collega Nynke Kloosterman op de Zadenbibliotheek in meerdere Friese Bibliotheken. Een perfecte aanvulling op de brede maatschappelijke functie van de Bibliotheek en een geweldige kapstok voor groene lezingen, workshops en meer.
Vol enthousiasme gingen we aan de slag met het creëren van onze Zadenbibliotheek. Een creatieve vrijwilliger maakte een prachtige kast met aan de ene kant vakjes voor bloemzaden en aan de andere kant voor groentezaden. Op de zijkant creëerde ‘Irene tekent’ een in het oog springend logo.
We deden mee aan de mobiele collecte van het Prins Bernhard Cultuurfonds, riepen mensen op om zaden te doneren en zochten contact met Cruydt Hoeck Wildebloemenzaden en Volkstuinvereniging Steenwijk ‘Ons Genoegen’. Dit alles leidde dit tot een goed gevulde Zadenbibliotheek.
Op 17 juni 2021 was de feestelijke opening van onze Zadenbibliotheek. In aanloop naar deze opening konden kinderen een glazen potje versieren om er vervolgens tuinkers in te zaaien. Inmiddels groeit de belangstelling en hebben we de eerste foto van ontkiemende zaadjes al binnen.
Deze positieve start van de Zadenbibliotheek in onze vestiging in Steenwijk geeft alle vertrouwen om binnenkort ook vanuit onze vestigingen in Oldemarkt en Vollenhove een positieve bijdrage te leveren aan natuur en biodiversiteit in de gemeente Steenwijkerland.