foto: Presentatie van de zadenbieb in Assen.

Het begon al lang geleden, waar ik ook was, altijd als ik zaden tegen kwam nam ik wat mee. Thuis weer kijken of ik het kon opkweken en vooral ook; de zaden weer weggeven of ruilen. Zo ontstond een steeds grotere voorraad van allerhande zaden. Ondertussen ben ik al een tijdje een enthousiaste buurtmoestuinder, de groentezaden deden dus ook hun intrede. Een oude houten kofferkist ging dienst doen als mobiel zadenruildoos voor de buurtmoestuien in Assen, de eerste zadenbieb was geboren.

Ik las van de initiatieven in Friesland, daar waren al diverse zadenbiebs opgericht in bibliotheken. Dat idee sprak me wel erg aan. Zaden ‘’lenen’’ op een plek waar ook al boeken e.d. geleend worden, een plek waar mensen samenkomen.

Het contact met DNK bibliotheek (Assen) werd gelegd. Er werd enthousiast op gereageerd, er werd gelijk aangeboden om een mooie houten zadentribune te maken. Deze staat nu voor het tweede seizoen in de bibliotheek in Assen. De Assenaren weten de zadenbieb al goed te vinden er zijn al  veel zaden geleend, het inleveren komt ook al op gang.

Vorig jaar zijn er meer dan 1000 zakjes zaad uitgeleend. Een hele groei! Gelukkig is er ook hulp gegroeid om dit mogelijk te maken. Er is een fijne samenwerking ontstaan met onder andere het asielzoekerscentrum en de Noorderbrug. Op gezellige samenwerkochtenden hebben we zo heel wat zakjes gemaakt en gevuld met zaden.

Zo is de zadenbieb nog meer van en voor iedereen.