Zadenbibliotheek Hanse hof in Beilen in het zonnetje

In 2021 kwam Lida Adriaansen op de Hanse Hof voor een rondleiding en vertelde enthousiast over de zadenbibliotheek. Daar werden wij als Zorgboerderij, waar we zoveel als mogelijk werken vanuit het kringloopsysteem, op onze beurt erg enthousiast van. Sindsdien maakt de zadenbibliotheek onderdeel uit van onze boerderijwinkel.

Onze klanten keken er eerst verbaasd naar? Is dit echt gratis? Er is volop keuze: groentezaden zoals prei, broccoli of andijvie, en bloemenzaden zoals korenbloem, stokroos en teunisbloem.

De Hanse Hof is een dagbestedingsplek voor jong en oud met autisme en bijkomende problematiek zoals een verstandelijke beperking en/of psychische problemen

We leveren zorg op maat en kijken per deelnemer welke werkzaamheden bij hem of haar passen: buiten op de boerderij tussen de dieren, in de moestuin

of juist creatief zoals houtbranden, papier maken, koken of bakken.

Naast de dagbesteding hebben wij een prachtige boerderijwinkel waar wij onze eigenen producten verkopen, zoals vlees van onze koeien en varkens, groentes uit onze moestuin, zelfgemaakte jam, soep en maaltijden en de creatieve creaties van de deelnemers. Daarnaast verkopen wij streek- en biologische producten. Zeker de moeite waard om ons eens te bezoeken op Smalbroek 14 te Beilen.

Lida raakte enthousiast over onze manier van werken en een samenwerking was snel beklonken. De zadenbibliotheek is een mooie aanvulling op ons assortiment. We hebben de zadenbibliotheek gepromoot op onze social mediakanalen. De zaden gingen gedurende het plantseizoen in een rap tempo de deur uit. In oktober kwamen de eerste zelf geoogste zaden weer terug. Zaden van planten die ze hadden meegenomen, maar ook veel nieuwe zaden. Voor ons is de zadenbibliotheek een succes.