Zadenbibliotheek Gorredijk groeit en bloeit in 2021

Dit voorjaar is Zadenbieb Gorredijk van start gegaan. Ik was nieuwsgierig en liep vrijdag 25 juni 2021 spontaan even binnen. En? Het gaat goed in Gorredijk. Wat een pracht van een zadentribune (foto boven). Een speciaal ‘op maat’ ontwerp van 60 vakken, gemaakt door de man van één van de vrijwilligsters.

Ik sprak op een later moment per telefoon een enthousiaste Miriam, de initiatiefneemster van de Zadenbieb Gorredijk. Zij vertelde dat COVID-19 voor een valse start zorgde. “In coronatijd een Zadenbieb starten bleek lastig in het begin. De bibliotheek was namelijk gesloten. We konden niet veel en dat voelde voor ons toch wel als een barrière. Maar we bedachten een creatieve oplossing door een afhaalsysteem in te stellen, net als bij de boekenbieb.”

Mensen konden online naast boeken ook zaden bestellen De bestellingen werden klaargezet in mooie tasjes. Deze tasjes komen uit Noordwolde, waar bij de boekenbieb ook een kleine wereldwinkel zit. De tasjes zijn handgemaakt door een vrijwilligster aldaar.
“Zo kon het uitdelen van de zaden toch zijn doorgang vinden,” aldus Miriam.