In 2018 komt in Leeuwarden de zadenbibliotheek bij een bibliotheek in. De bibliotheek zit in de prachtige, voormalige gevangenis ‘De blokhuispoort’. Dit gebouw is op zich al een bezoekje waard als je een keer in Leeuwarden bent. Behalve een bibliotheek zitten er ook MBO-opleidingen, kleine bedrijfjes, ateliers, een hostell en natuurlijk de leuke ‘de Honeysuckle Blue(s)tuin op het complex Deze bijzondere verfplantentuin, vind je in een van de voormalige luchtplaats aan de achterzijde van de Blokhuispoort. De tuin, laat de kracht van natuurlijke verfstoffen in planten zien.

Binnen in de bibliotheek vind je de zadenbibliotheek in een bijzondere kast. In de kast zijn destijds, toen er nog geen computers bestonden, de uitleenkaarten van de lezers bewaard. Het is leuk dat zo’n mooie kast een nieuwe bestemming krijgt. Het is voor ons wel even puzzelen geweest hoe we de laden het makkelijkste in kunnen richten. Maar met wat denk, plak en knipwerk is dat prima gelukt. De herkenning van de oudere leners en medewerkers over de eerdere functie van de kast is leuk om te zien.

Er worden via deze zadenbibliotheek jaarlijks meer dan 1500 zakjes met zaden uitgeleend. Dit is een schatting, want ook voor de locaties: Giekerk, Burgum, Stiens en Grou vullen de vrijwilligers in het voorjaar de zadenzakjes. Fijn dat die er elk jaar weer zijn om te helpen.
Leuk is ook om te zien dat in Leeuwarden, in vergelijking met bijvoorbeeld Joure meer bloemenzaden worden geleend en gelukkig ook weer worden terug gebracht voor nieuwe leners. Je vindt dat ook veel soorten bloemen in deze bijzondere kast, naast perulvruchten, bladgewassen, kruiden, wortelgewassen enz.