In samenwerking met de Duurzaamheidswinkel in het centrum van Woerden heeft Geral Overbeek de nieuwe zadenbibliotheek opgezet en in februari 2023 is deze zadenbieb geopend.

Via een bevriende collega is hij gewezen op het idee “zadenbibliotheek” en zo komt hij terecht bij Zadenbibliotheek Nederland. Dit idee sloot perfect aan bij de gezamenlijke moestuin die in de zomer van 2022 is opgezet. Ook past het idee van lokaal zaden rouleren en ruilen perfect bij de duurzame gedachte. Want de natuur loopt als een rode draad door het leven van Geral Overbeek en als tuinontwerper draagt hij graag bij aan een breder bewustzijn over tuinen, natuur en ecosystemen.

Na het bestuderen van de website vande zadenbibliotheek heeft hij zich direct als lid aangemeld. Er blijkt  in de omgeving van Woerden nog geen zadenbibliotheek te zijn. Dit is nog een extra reden om een zadenbieb in Woerden te introduceren.

Maar ja, hoe ga je dit dan organiseren? Zou het niet leuk zijn om er direct met een groep vrijwilligers aan te gaan werken? Na wat berichten op verschillende kanalen en door het benaderen van wat bekenden, kunnen ze direct starten met 3 vrijwilligers. Enthousiaste dames die 1 x per 14 dagen een middag of ochtend samen komen om zaden te sorteren en in zakjes te doen.
Binnenkort sluit bij deze groep een nieuwe vrijwilliger aan die zelf in de zadenhandel heeft gewerkt. Ook de kennis in de groep breidt zich dus uit.

zadenkast woerdenOmdat de Duurzaamheidswinkel 3 dagen per week open is, kunnen liefhebbers van zaden zonder afspraak naar binnen komen en wat zaden uitzoeken die ze willen proberen.
Ook het doneren van zaden komt al aardig op gang.  Ze vinden regelmatig nieuwe zaden die ze weer sorteren en van een naam voorzien.
Vooral de diverse soorten groentes worden regelmatig opgehaald. Bloemen en kruiden loopt wat minder hard.

Deze groep heeft er alle vertrouwen in dat het goed gaat lopen. Zo hopen ze  lokaal een bijdrage te leveren aan een mooie samenwerking en een groter bewustzijn voor de natuur.