Zadenbibliotheek Alkmaar vestiging Centrum

Na zijn verhuizing van Balk (Friesland) naar een dorpje bij Alkmaar, ging Hans Schut op bezoek bij de bibliotheek van Alkmaar. In Balk was hij jarenlang een enthousiaste vrijwilliger geweest bij de zadenbibliotheek. Hij vroeg zich af: zou er in Alkmaar al eentje zijn?

Dat bleek niet het geval te zijn.

Hij informeerde een paar medewerkers over het initiatief en dat leek hun wel wat. Hans beloofde hen met zijn kennis, ervaring en helpende handen te gaan ondersteunen als er in de bibliotheek een uitleenlocatie zou komen.

De medewerkers hebben de vestiging in het centrum aan de gasthuisstraat 2 uitgekozen als test-locatie. Hier kunnen ze dit jaar ervaren wat het runnen van een zadenbieb met zich meebrengt.

De opening van deze zadenbieb vond dit jaar plaats in de eerste week van april.

En wat schetst hun verbazing?? Aan het eind van de 1e dag waren alle zakjes met zaden al uit de zadentribune op!!

Prachtig natuurlijk al die belangstelling, maar wat nu?

Er zijn oproepen de deur uit gegaan met het verzoek om zaden van groenten, kruiden en bloemen, in te leveren zodat nieuwe zakjesgevuld konden worden. Verschillende medewerkers van de bieb, hebben de zadenbieb omarmt en zorgen voor het bijhouden en vullen van de zakjes met zaden! Geweldig zoals dat nu gaat.

Ook de volkstuiniers hebben hun wegnaar de bieb gevondenen doneren regelmatig zaden die zij over hebben zodat ze uitgeleend hebben. Daardoor lukt het nu om de zadentribune mooi gevuld te houden zodat leden van de zadenbieb ook hier zaadjes kunnen lenen voor hun tuin of balkon.

Foto: Hans Schut bij de zadentribune.

Zadenbibliotheek Almaar De Mare

Per mei 2023 is ook in vestiging De Mare een zadenbibliotheek. Door vrijwilligers worden elke week zakjes met zaden gevuld en wordt er gezellig gepraat over tuinieren. Er is tevens een inloop om informatie uit te wisselen over tuinieren. De zadenbibliotheek in De Mare ‘bloeit’! Deze is te vinden in de bibliotheek aan de Laan van Straatsburg 2 te Alkmaar.

Zadenbibliotheek Alkmaar in het plantenasiel

Deze vestiging van de zadenbibliotheek zit in de Plantenasiel-winkel, welke een klein hoekje heeft in de Kringloopwinkel van de Rataplan Alkmaar. Ze vangen planten op, omdat ze te groot of te oud zijn of omdat er niet meer op ze gepast kan worden.
Sinds eind maart 2023 combineren ze dit met Zadenbibliotheek zo kunnen ze anderen blij maken door zaden te lenen en te ruilen. De mensen van het plantenasiel  hebben er een mooi bord voor gemaakt!

Kijk voor informatie over openingstijden van de drie vestigingen op de locatiekaart.

1. R Bijvoet
    R Bijvoet zegt:

Ik kan nergens vinden waar wanneer er zaden zijn. Bibliotheek de Mare staat er nog niet bij en dusook niet of en/ of wanneer er zaden op die locatie beschikbaar zijn. Nu ben ik voor niets naar de bibliotheek gefietst. Nergens te vinden wanneer er wel zaden komen, personeel daar zegt alleen binnenkort komt er weer iemand maar wanneer is binnenkort en is die persoon er altijd bij of ook onbemand? Is het overal pas in april? Hoe het werkt als je zaden te ruilen hebt staat ook niet aangegeven. Lever je het in kant en klare zakjes in die je eerst bij de zadenbieb kunt ophalen of alles tegelijk in een envelop inleveren en wordt dat dan elders uitgezocht? Het zou wel wat uitgebreider mogen worden uitgelegd op de site. Nu woon ik er niet ver vandaan maar voor hetzelfde kom je van een stuk verder voor niets.

Beantwoorden
    • Zadenbibliotheek de Mare
      Zadenbibliotheek de Mare zegt:

Beste R. Bijvoet,
      Na een winterstop zijn wij op 13 februari weer begonnen met de zadenbibliotheek in Bibliotheek de Mare. Het ziet ernaar uit dat u net een paar dagen te vroeg bent langsgegaan. Dat de Mare op deze pagina niet genoemd wordt is voor mij ook een verrassing, ik ga contact opnemen met Zadenbibliotheek Nederland om te kijken of ze ons kunnen toevoegen. Op de website van Bibliotheek Kennemerwaard, waar Bibliotheek de Mare en Bibliotheek Alkmaar Centrum onder vallen, staat ook informatie over onze zadenbibliotheken.

Beantwoorden

Meepraten?